Zmywarka, pranie, mycie podłogi. Niemowlak ma swoje obowiązki.

Cichutko otwieram drzwi zmywarki, delikatnie wysuwam szufladę i staram się bezgłośnie i w miarę sprawnie  wyjąć jeszcze ciepłe talerze i sztućce. To na nic, Helena już wie i już biegnie a właściwie raczkuje, tylko na piątym biegu. Z radością zaczyna wspinać się na drzwiczki, które mogą tego nie przeżyć…

Nasza codzienność z Helen jest kolejnym potwierdzeniem, że najciekawsze dla malucha jest to, co zajmuje dorosłego- interaktywna zabawka przegra z prawdziwym pilotem i telefonem komórkowym, a „dorosłe” zajęcia niczym lep przyciągać będą małegoDSC_9497 odkrywcę. Widziałam ostatnio zdjęcie dziecka siedzącego  w pełnym wody wiadrze od mopa i podpisem rodzica „Odwróciłam się tylko na chwilę, myjąc podłogę”. Hela do wiadra z wodą jeszcze nie weszła, ale przeszkadza asystuje zawsze i wszędzie- sprawne odkurzenie czy wywieszenie prania stało się nagle nieosiągalne.

Choć nie marzy mi się korona od Małgorzaty Rozenek, to czasem ze zgrozą wyobrażam sobie ekipę Perfekcyjnej nagrywającą straszne zbliżenia różnych zapomnianych kątków mojego mieszkania… Pocieszam się, że wiecznie tak nie będzie- Maluch zacznie kiedyś rysować, bawić się lalkami czy układać puzzle a ja wreszcie wyszoruję okap i odkurzę lampy.

Tymczasem kończę frustracje i szukam wyjścia. Okazuje się, że najlepszą opcją dla nas obu jest włączenie Heleny w to co robię. Przetestowałam już wspólne rozpakowywanie zmywarki, wieszanie prania i zmywanie / wycieranie (szeroko pojęte 🙂 .  Helen pomaga mi wyjmować czyste naczynia i sztućce ze zmywarki od mniej więcej 8 miesiąca. Na początku obawiałam się, że zrobi sobie krzywdę widelcem albo nożem (oczywiście śniadaniowym, do ostrych nie ma dostępu 🙂 ) ale okazało się, że jest bardzo ostrożna. Klęka przy drzwiach zmywarki, wyciąga i podaje mi sztućce. Potem zabiera się za talerze, część udaje jej się wyjąć, przy części muszę jej pomagać. Z podobnym entuzjazmem zabiera się za wyciągnięte z pralki pranie. Tutaj najlepszym wyjściem jest wkręcenie jej w podawanie mokrych rzeczy. Gorzej jak sama postanawia rozłożyć ubrania na suszarce, a najgorzej gdy zaczyna zrzucać rozwieszone rzeczy na podłogę. W praktyce zazwyczaj przerabiamy wszystkie trzy scenariusze przy każdym praniu… Świetną zabawą jest też zmywanie / wycieranie powierzchni płaskich. Po każdym posiłku Hela dostaje zwilżoną szmatkę lub papierowy ręcznik i wyciera swój pulpicik-tackę z krzesełka do karmienia. Podobnie jest gdy zmywam podłogę- Helena zawsze dostaje swoją ściereczkę i zasuwa z nią na czworakach po całym mieszkaniu.

DSC_9431

Włączenie dziecka do tego rodzaju prac domowych, to nie tylko sposób na atrakcyjne zajęcie, czy umożliwienie sobie dokończenia jakiejś czynności… Włączenie dziecka do tego rodzaju prac domowych to też nauka samodzielności i odpowiedzialności oraz współpracy. Samodzielność, odpowiedzialność, umiejętność współpracy- nie brzmi to coś czego można uczyć niemowlaka… A jednak! Jak się okazuje naukę można zacząć już na bardzo wczesnym etapie.

A jakie „obowiązki domowe” mają Wasze maluchy?

Pozdrawiam!

Magda

3 thoughts on “Zmywarka, pranie, mycie podłogi. Niemowlak ma swoje obowiązki.

  1. MamaKarolina pisze:

    Moja ma dopero 4 miesiące więc jeszcze nie asystuje. Niestety wielu rzeczy nie daje mi po prostu zrobić bo jak idę do kuchni łazienki czy drugiego pokoju to jest awantura, że mam natychmiast wrócić i się z nią bawiąc albo nosić na raczkach. Moje mieszkanie pewnie będzie bardziej czyste nawet przy takiej „pomocy” niż teraz kiedy nie mogę nawet zacząć

    Polubienie

  2. rodzinka 2+3 pisze:

    mój najmniejszy też uwielbia pomagać ze zmywarki wyciąga widelce a starsi talerze i kubki 😀 każdy ma podział obowiązków :p Kiedy starsi odkurzają kaśką dywan nie ma mocnych by nie było słychac „odaj odaj” do tego sprzątanie pokoju to też radocha jedyne co to utrzymać ten piękny nawyk by w starszym wieku sprzątaki swoje pokoje 😀

    Polubienie

Skomentuj

