Książki na ludowo – folklor i kolorowe wycinanki

image002

Kolory i Zwierzęta to dwie niezwykle pomysłowe kartonówki wydawnictwa Muchomor. Ilustracje w książkach w ciekawy sposób pokazują świat najmłodszym – każdy obrazek jest starannie wycięty w papierze. Inspiracją dla autora była sztuka ludowa, a konkretnie wycinanki.

To, co skłoniło mnie do zakupienia książeczek to estetyczne obrazki, których wyraziste, żywe barwy kontrastują z białym tłem. Pomyślałam, że kolory są na tyle intensywne, że zainteresują  kilkumiesięczną Łucję. I nie pomyliłam się! Lusia chętnie przygląda się wiewiórce, ptaszkom czy kolorowym figurom ludzi.

Obrazki w pierwszej z książeczek – Kolory – nawiązują do wycinanek podwarszawskich, kurpiowskich, łowickich, piotrkowskich i rawskich.  W Zwierzętach z kolei autor odwołuje się do motywów kurpiowskich, łowickich i rawskich. Na każdej stronie znajdują się podpisy w języku polskim i angielskim (litery są czarne, drukowane).

Przyznam, że mam niewielki sentyment do sztuki ludowej. Będąc w podstawówce miałam mały epizod związany z wycinankami – chodziłam na warsztaty tematyczne, w czasie których chwytałyśmy za nożyczki i tworzyłyśmy papierowe cuda. W  regionie, z którego pochodzę przywiązuje się dużą wagę do pielęgnowania tradycji i folkloru, a wycinanki zajmują tu szczególnie miejsce. W 2010 roku pawilon na wystawie EXPO w Szanghaju (klik) ozdobiony był w całości motywem wycinanki właśnie z mojego regionu. Taka ciekawostka… 😉

image001

image003image004image005

Kolory, Zwierzęta

Autor: Andrzej Owsiński

Wydawnictwo: Muchomor 2012

8 kartonowych stron każda

Wiek czytelnika: kilka miesięcy+

Cena: ok 10 zł

A może książeczki staną się dla Was inspiracją do chwycenia za nożyczki i stworzenia własnej wycinanki?

Zachęcam!

Martyna

5 thoughts on “Książki na ludowo – folklor i kolorowe wycinanki

Skomentuj

